Montessori

W naszym przedszkolu oprócz tradycyjnych grup, działają również grupy prowadzone według metody stworzonej przez Marię Montessori. Praca tą metodą różni się znacząco od konwencjonalnych grup. Pierwszą znaczącą różnicą jest wyposażenie sali. Kolor ścian jest stonowany, jasny, meble są drewniane. W sali nie ma zabawek – dzieci na co dzień pracują
z pomocami. Każda pomoc ma swoje konkretne miejsce na półce, dodatkowo znajduje się na drewnianej tacy. Może się wydawać, że bez zabawek dzieci się nudzą, jednak jest wręcz przeciwnie. Materiał w każdej sali jest podzielony na 5 głównych działów – życie codzienne (skupia się głównie na rozwoju motoryki małej i dużej, przygotowując dziecko do nauki pisania), sensoryka (opiera się na pracy zmysłów – poznajemy tutaj kształty, kolory, wagi, ale także zapachy, dźwięki i smaki), matematyka (poznajemy cyfry, układ dziesiętny, ale także uczymy się dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić), język (skupiamy się na wzbogacaniu słownictwa, poznajemy litery, uczymy się pisać oraz czytać), kultura (edukacja kosmiczna, flora, fauna, geografia) i przygotowany w taki sposób, który angażuje dzieci i wzbudza ich zainteresowanie. Bo przecież które dziecko nie lubi przelewać wody, przesypywać ryżu, zakręcać słoików, przyszywać guzika, wycinać, dopasowywać kształtów, uczyć się cyfr i liter pisząc w kaszy lub na tablicy, dopasowywać obrazków do siebie itd.  Nauczyciel w dużej mierze pracuje indywidualnie z dziećmi, pokazując w jaki sposób pracować z danym materiałem. Główną zasadą oraz celem pracy metodą Montessori jest pozwolenie dziecku na jak największą samodzielność, dlatego też dzieci w naszych grupach same przygotowują sobie jedzenie, myją po sobie naczynia, dbają o porządek w naszych salach. Opiekują się również rybkami w akwarium, dbają o kwiaty, uczą się kroić, nalewać zupę. Bardzo dużo czasu spędzają również na dworze, gdzie zajmują się pracą w ogródku, poznawaniem zwierząt, roślin                       i otaczającego nas świata. Nie straszna nam żadna pogoda J. W naszych grupach uczymy się grzeczności oraz dobrego wychowania, a także ważne są dla nas lekcje ciszy, w czasie których nikogo nie zmuszamy do bycia cicho, za to aktywność, którą podejmujemy, powoduje, że sami chcemy być cicho i tę ciszę zachować.